خاستگاه سخن از نگاه مولوی به همراه برخی ملاحظات تطبیقی در حوزه ی ادبیات خداشناسی
نویسنده
چکیده مقاله:
این گفتار با عنوان «خاستگاه سخن از نگاه مولوی» با مقدمهای در موضوع غیبی و وحیانی بودن خاستگاه سخن و اصالت کلام نفسی یا کلام الله ـ بر پایهی اصول و مبانی کلام اشعری ـ و با تأکید بر ارزش و اعتبار ویژهی سخن و جایگاه موجودات به عنوان کلمات خداوند در قلمرو هستیشناسی مولوی آغاز میشود و جایگاه ساحت ازلی و ابدی الهی را به عنوان سرچشمهی اصیل و راستین و خالق و مالک سخن، همچنین گوینده و شنوندهی حقیقی سخن که سرانجام سخن بدان بازمی گردد، مینمایاند. ماهیت نسبت کلمهی خلّاقهی (کن) با سایر مراتب هستی و پیوند ناگسستنی و ذاتی آفرینش با کلمه و رابطهی زبان و هستی از مسائل مطرح در این بخش است. در ادامه با تفصیل بیشتر به این پرسش بنیادین که چگونه در قلمرو الوهیت، کلام نفسی که به عالم غیب، جهان حقیقت و معنی و به عبارتی به بالاترین تراز وجودی تعلق دارد، در جهان آفرینش و عالم شهادت عیان و آشکار میگردد، میپردازد. بدین ترتیب در دو فصل جداگانه موقعیت هستی شناسانهی سخن و پیوند، ارتباط و نسبت کلام الله یا کلام نفسی و ازلی خداوند با: 1. اَلست و میثاق ازلی 2. انسان کامل مورد بررسی قرار میگیرد.
منابع مشابه
نگاه تطبیقی به ادبیات پدیدار شناسانة قرآن و مثنوی
انسان ها از دیرباز، تحت تأثیر عناصر طبیعت (شیمل، 1376: 51) و پدیده های برآمده از آن بودند و در دل هر پدیدة بی تحرک و بی حرکت _جهاد و اشیا _ به دنبال روحی می کشتند تا آن را دریابند و رازهای آن را بگشایند.گویی محیط «پیرامون» با آدمیان باب سخن می گشود و کثیری از نیایش ها در بدو پیدایش ادیان از حدیث نفس آدمی و واگویه های وی با عناصر طبیعت سرچشمه گرفته است. و این پدید آورندة گیتی به نیکی و ف...
متن کاملنگاه تطبیقی به ادبیات پدیدار شناسانة قرآن و مثنوی
انسان ها از دیرباز، تحت تأثیر عناصر طبیعت (شیمل، 1376: 51) و پدیده های برآمده از آن بودند و در دل هر پدیدة بی تحرک و بی حرکت _جهاد و اشیا _ به دنبال روحی می کشتند تا آن را دریابند و رازهای آن را بگشایند.گویی محیط «پیرامون» با آدمیان باب سخن می گشود و کثیری از نیایش ها در بدو پیدایش ادیان از حدیث نفس آدمی و واگویه های وی با عناصر طبیعت سرچشمه گرفته است. و این پدید آورندة گیتی به نیکی و ف...
متن کاملخاستگاه ارزشها از نگاه نیچه
نیچه، وجوهی دوگانه برای خاستگاه ارزشها در نظر میگیرد. از یک طرف، وی بهنوعی وفاداری خویش را به نمایانترین رویۀ اندیشۀ غرب، یعنی این اندیشه که جهان را به مثابۀ یک کل در نظر میگیرد، نشان داده و بدین ترتیب، جهان را بهمثابۀ نیروهای کنشی و واکنشی در نظر گرفته است که زندگی را به وجود میآورند. زندگی از نگاه وی، زندگی نوعی بایستن را درون خود دارد که ما را ناگزیر از بهکاربردن ارزشها میکند و آنگ...
متن کاملگرامیداشتِدم (اغتنام فرصت) در اندیشه خیام با نگاه تطبیقی به مولوی
گرامیداشتِدم، یکی از بنیادهای اندیشهای و باورشناختی در ادبیات شادخوارانه و نیز ادب نهانگرایانه(صوفیانه) پارسیاست که به شیوههای گوناگون پیرامون آن در این دو سامانه ادبی سخن رفته است. خیام به عنوان نمونه برترین در ادبیات شادخوارنه که این مضمون را به گونههای مختلف در رباعیاتش پرورده است و ازسوی دیگر مولانا به عنوان سمبل ادبیات عرفان ایرانی که به نوعی خود را (ابن الوقت) میخواند در اشعارش، ا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 44 شماره 1
صفحات 1- 20
تاریخ انتشار 2011-08-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023